Werken in leergebied Wereld

Met grote bakken vol lego kwam afgelopen week een aantal leerlingen het lokaal binnen. ‘Nodig voor de grote opdracht’ was de mededeling. Even later waren ze allemaal druk bezig met het creëren van een eiland om een eigen samenleving vorm te geven. Creativiteit was volgens hen een belangrijke eigenschap voor die samenleving en daarom dachten ze aan lego. Hoe mooi is het om te zien dat leerlingen zulke initiatieven nemen en ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat van hun samenleving! Trouwens, bij de opdracht ‘Een eigen bestaan opbouwen’ komen de leerdoelen van de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en wereldbeschouwing terug. Op deze manier leren leerlingen de leerdoelen van vier verschillende vakken op een creatieve manier te integreren.

We zijn dus begonnen. Het Houtkamp College is open, het leergebied Wereld is gestart. Leerlingen zijn aan het leren. Studiewijzers, tekstboeken, grote opdrachten. Alles is wel langsgekomen de afgelopen weken in ons leergebied. Sommige zaken zijn direct een succes en andere zaken moeten worden aangepast. Een paar voorbeelden: de grote opdrachten blijken goed te werken, maar de studiewijzer bleek niet overzichtelijk genoeg. Het plannen in de klas op het grote planbord loopt nog niet zo soepel, maar de instructiemomenten zijn leuk! Kortom, we leren gigantisch. Niet alleen de leerlingen, maar ook wij als docenten. Steeds evalueren we met elkaar en verbeteren we. Een intensief, maar mooi proces!

In het leergebied zijn we gestart met het thema ‘In den beginne’. Vanuit verschillende invalshoeken (lees: vakken) benaderen we dit onderwerp. Zo hebben Maurice en ik met leerlingen gesproken over de manier van leven van de eerste mensen op aarde, Jilke heeft het over het ontstaan van de planeet aarde en Afke kijkt met de leerlingen naar het begin van hun eigen leven en de belangrijke levensvragen die daarbij horen. Zo leggen we een verbinding tussen de vakken en leren we leerlingen vanuit meerdere perspectieven naar eenzelfde ‘onderwerp’ te kijken, een belangrijk doel van ons leergebied.

Oh ja.. los van alle inhoud wil ik ook even opmerken dat ik blij ben dat er nu eindelijk leerlingen rondlopen. Leerlingen die werken in onze lokalen, die onze instructie volgen, die meedenken over hoe we lokaal mooi kunnen maken, die leuke initiatieven hebben! Voor mij het allerbelangrijkste ingrediënt voor een mooi leergebied. Fijn dat jullie er nu zijn!

Groet,
Jan-Willem Brunsveld